JúN
2017

Szent Mórosok Székelyföldön és a gyimesi csángóknál

A Határtalanul program Együttműködés gimnáziumok között című alprogramja keretében a Szent Mór Iskolaközpont és a csíkszeredai Nagy István Művészeti Középiskola az idei tanévben egy közös projekten dolgozott „Közös Épített örökségünk” címmel.

Egy korábbi beszámolóban már olvashattak a csíkszeredai partneriskola küldöttségének látogatásáról. A program második részében június 10-14 között 30 fő 10. évfolyamos diákunk utazott a partneriskolához, ahol szintén építészet témában folytatták a munkát, s maketteket készítettek a népi építészetet tanulmányozva. A program végén a különböző helyszíneken elkészült alkotások gazdát cseréltek.

A munka mellett természetesen jutott idő kirándulásra is. Pécsi diákjainkkal Csíkszeredában megtekintettük a Mikó várat és a Milleneumi templomot. Ellátogattunk a csíksomlyói kegyhelyre, a nyeregben piknikeztünk, majd egy egész napot töltöttünk a gyönyörű Gyimes-völgyben. Jártunk a borospataki skanzenben, az ezeréves határnál, a Rákóczi várban, valamint Kosteleken, ahol Vaszi Levente a „hagyományörző tanár bácsi” kalauzolásával megismerkedhettünk a gyimesi csángók dalaival, hallottuk Vrencsán Anitát, a 2015-ös Felszállott a Páva különdíjasát énekelni, valamint a Szellőcske néptánccsoport bemutatóját láthattuk, illetve mi magunk is együtt táncoltunk a csángó gyerekekkel.

Az alábbiakban néhány résztvevő diák nyilatkozik a jövőbeli utazónak írt levelében arról, miről is szól a Határtalanul projekt:

„Kedves Határtalanul utazó!
Hatalmas élmény vár rád ott, ahova mész. Nagy-Magyarország megannyi varázslatos dolgot tartogat, csak győzöl majd bámulni. Töltsd fel jól a fényképezőgéped, kend be magad naptejjel, és indulhat a kaland. Mi táncoltunk a csángókkal, zakuszkát ettünk a csíksomlyói nyeregben, megnéztünk egy csomó székely kaput, elkirándultunk az ezeréves határhoz, és még annyi minden érdekeset csináltunk, hogy órákig lehetne mesélni. Ha nem félsz a medvéktől, ha szereted az ízes tájszólásokat és a hatalmas hegyeket, akkor erről nem szabad lemaradnod!”

„Kedves Jövőbeli Utazó!
… Valószínűleg tartalmasan fog telni az erdélyi utad. Persze ehhez nyitottnak kell lenned, de az biztosan menni fog, főleg akkor, ha egyébként is szeretnéd megismerni a határon túli magyarok életét. Meg fogsz lepődni, hogy bizonyos helyeken mennyivel jobban őrzik a hagyományokat, mint mi…”

„Kedves Utazó!
… Nagyon jó látni, hogy a határainkon kívüli magyarok ilyen nagy számban tartják a hagyományokat, beszélik a nyelvet és szeretettel fogadtak minket. Érdekes hallani a történeteiket, főleg ha azt ízes tájszólással mondják el. Ha lehet, látogassatok el egy eldugott kis Isten háta mögötti faluba, és ismerjétek meg a helyiek szokásait és az életüket. Nagyon kedves emberek.”

„Kedves jövőbeli Utazó!
… Sok érdekes és fontos dolgot tanultunk meg a határon túli magyarokról. Azt a gyönyörű tájszólást tanítani kéne. Táncokat, és csujogatásokat tanulhattunk meg tőlük. Tudhattunk meg érdekes dolgokat a magyarok történelméről, hogy akkoriban és most hogy élnek ott kint, és hogy hogy próbálják megtartani magyarságukat. Érdemes ezt a programot választani, és részt venni az utazáson…”

„Kedves Utazó!
… Meg kell őrizni a következő generációnak a magyar hagyományainkat!…”

Végül két verset is olvashatnak az utazásról a diákok egy-egy csoportjától:

„Erdély ország nagyon szép,
Az ég is, de nagyon kék.
Buszozgatunk ide-oda,
Mindig ugyanaz a vacsora.

Tanulhatunk az emberekről,
Ruhákról meg ételekről,
Megnéztünk mi sok-sok várat,

De a buszos bácsi várat.

Bár egy medvét sem láttunk,
A Kaufland-ban megálltunk.
Összegzésként, gyárekek,

Csak hazait vegyetek!”

Csikósok és Csíktalanok csapata

Egy hegy.
Dimbes-dombos, erdős, lombos.
Egy város.
A vártnál kevesebb a magyar lakos.
Ez szomorú.
Szomorúságra ad okot.
Egy ország.
Az egyetlen, amely határos önmagával.
Ezzel nemzeti szintre emelem a költeményt.
(Ennél már csak lejjebb süllyedhet.)

Egy vár.
Bele van épülve egy darab feleség.
Egy másik vár.
Ebbe nincs beleépülve egy darab feleség sem (állítólag).
Egy város.
Ami igazából két város.
Egy hipermarket.
A legenda szerint négy lejért megebédelhetsz, ha ügyes vagy.

HATÁRTALANUL.

Határok nélkül, de határozottan.