Közösségi szolgálat
Az iskolai közösségi szolgálat intézményünkben kiemelt szerepet kap azáltal, hogy a Pécsi Egyházmegye fenntartásában működő katolikus intézményként diákjainkat felelős gondolkodású, hitüket megélő, másokat szeretetben szolgáló felnőttekké szeretnénk formálni.
A közösségi szolgálat létjogosultságát, fontosságát a Szentírás is alátámasztja:
„Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és legnagyobb parancsolat. A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat.”
(Mt 22,37-39)
A felebaráti szeretet konkrét tettekben nyilvánul meg, például idősek, betegek, rászorulók segítésében. Az irgalmas szamaritánus példája is közvetlenül kapcsolódik a közösségi szolgálat lényegéhez – észrevenni és segíteni a rászorulót, akár áldozatot is hozva a másikért:
„Egy ember Jeruzsálemből Jerikóba ment. Rablók kezébe került. Ezek kifosztották, véresre verték, és félholtan otthagyták. Történetesen egy pap tartott lefelé az úton. Észrevette, de elment mellette. Ugyanígy közeledett egy levita is. Látta, de továbbment. Végül egy szamariainak is arra vitt az útja. Amikor meglátta, megesett rajta a szíve. Odament hozzá, olajat és bort öntött a sebeire és bekötözte, magát az embert pedig felültette teherhordó állatára, elvitte egy fogadóba, és ápolta. Másnap elővett két dénárt, odaadta a fogadósnak ezzel a kéréssel: Viseld gondját, és ha többet költenél, visszatérve megadom neked. Mit gondolsz, e három közül ki volt az igazi felebarátja annak, aki a rablók kezébe került?” „Aki irgalmas szívű volt iránta” – felelte. Jézus így folytatta: „Menj, és tégy te is hasonlóképpen.” (Lk 10,30-37)
Jézus azonosítja magát a rászorulóval: amit a legkisebbekkel teszünk, azt vele tesszük. Ez közvetlenül indokolja a közösségi szolgálat jelentőségét keresztény életünkben.
„Éhes voltam, és adtatok ennem. Szomjas voltam, és adtatok innom. Idegen voltam, és befogadtatok. Nem volt ruhám, és felruháztatok. Beteg voltam, és meglátogattatok. Börtönben voltam, és fölkerestetek. Erre megkérdezik az igazak: Uram, mikor láttunk éhesen, hogy enned adtunk volna, vagy szomjasan, hogy innod adtunk volna? Mikor láttunk idegenként, hogy befogadtunk volna? Mikor láttunk betegen vagy börtönben, hogy meglátogathattunk volna? A király így felel: Bizony mondom nektek, amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek. (Mt 25,35-40)
A hit valódi, ha cselekedetekben nyilvánul meg – a közösségi szolgálat ennek kézzelfogható formája:
„Mert ahogy lélek nélkül halott a test, a hit is halott tettek nélkül.” (Jak 2,26)
A közösségi szolgálatról:
A Szent Mór Iskolaközpont közösségi szolgálati együttműködési megállapodásai
sz. | Szervezet | Település |
---|---|---|
1. | Szent Mór Iskolaközpont | Pécs |
2. | Pécsi Egyházmegye | Pécs |
3. | Pécsi Hittudományi Főiskola | Pécs |
4. | Általános Iskola | Pellérd |
5. | Pécsbányai Kulturális Egyesület | Pécsbánya |
6. | Családok a családért Egyesület (Schönstatt) | Óbudavár |
7. | 10-es, 604-es cserkészcsapat | Pécs |
8. | Német Nemzetiségi Önkormányzat, Óvoda és Bölcsőde | Romonya |
9. | Egyházmegyei Katolikus Karitász | Pécs |
10. | Nyugati városrész Óvoda, Rácvárosi tagóvoda | Pécs |
11. | Magyar Labdarúgó Egylet | Szigetvár |
12. | Baptista Szeretetszolgálat Alapítvány | Budapest |
13. | Esztergár Gyermekjóléti Szolgálat | Pécs |
14. | Cserepka Baptista Ált. Isk. és Gimn. | Pécs |
15. | Park utcai Általános Iskola | Mohács |
16. | „Fogadj el” Alapítvány | Szajk |
17. | PTE Óvoda | Pécs |
18. | SEFAG Lábodi Vadászerdészete | Nagyatád |
19. | Görög Katolikus Parókia | Pécs |
20. | Zengő Óvoda | Hosszúhetény |
21. | Pécsi Sport Nonprofit Zrt. | Pécs |
22. | Orfű Önkormányzat | Orfű |
23. | Városközponti Óvoda | Pécs |
24. | Ciszterci Szent Margit Óvoda és Ált Isk. | Pécs |
25. | Pro Scientia Aranyérmesek Társasága | Pécs |
26. | Pécsi Evangélikus Egyházközség | Pécs |
27. | PTE (Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont) | Pécs |
28. | Aeroclub Pécs | Pécs-Pogány reptér |
29. | Élményzóna Egyesület | Pécs |
30. | Baranya Megyei Polgárőr Egyesület | Pécs |
31. | Léna- Ház | Bicsérd |
32. | Magyar Vöröskereszt | Pécs |
33. | Bóbita Bábszínház | Pécs |
34. | Nevelők Háza Egyesület | Pécs |
35. | Pécsi Kulturális Központ | Pécs |
36. | Máltai Szeretetszolgálat | Pécs |
37. | Szederkényi Óvoda | Pécs |
38. | Vadvirág Egyesület Pécs | Pécs |
39. | Pécsi Gyermekotthon | Pécs |
40. | Koch Valéria Iskolaközpont | Pécs |
41. | Abaligeti Önkormányzat | Abaliget |
42. | Zichy Gyula Alapítvány (Szent Egyed közösség) | Pécs |
43. | „Tájfutásért Pécs” Alapítvány | Pécs |
44. | Kodály Zoltán Általános Iskola | Komló |
45. | Pécsimami Közhasznú Egyesület | Pécs |
46. | Fogd a kezem Alapítvány | Pécs |
47. | Csorba Győző Könyvtár | Pécs |
48. | Mesepalota Óvoda | Pécs |
49. | Szőkédi Önkormányzat | Szőkéd |
50. | Pécsi Székesegyház Nagycsaládos Egyesület | Pécs |
51. | Misina Természet- és Állatvédő Egyesület | Pécs |
52. | Janus Pannonius Múzeum | Pécs |
53. | Szabadszentkirályi Rk. Plébánia | Szabadszentkirály |
54. | AFS Mo. Nemzetközi Csereprogram | Bp. |
55. | Rotary Club | Pécs |
56. | Cigány Kulturális és Közművelődési Egyesület | Pécs |
57. | Szigetvári RK. Plébánia | Szigetvár |
58. | Óbudai Szaléziak | Budapest |
59. | Máriagyűdi RK. Plébánia | Máriagyűd |
60. | Vasutas Művelődési Ház | Pécs |
61. | Zöld Életmódért Egyesület | Bükkösd |
62. | Baranya Megyei Önkormányzat | Pécs |
63. | Bólyi Óvoda, Bölcsőde és Mini Bölcsőde | Bóly |
64. | Szigetvári Kórház | Szigetvár |
65. | Szent Balázs Katolikus Általános Iskola és Óvoda | Baja |
66. | Harkányi Óvoda, Mini Bölcsőde | Harkány |
67. | Keleti Városrészi Óvoda | Pécs |
68. | Kerek Világ Alapítvány | Pécs |
69. | Kővágószőlős Önkormányzat | Kővágószőlős |
70. | Mecseknádasd Önkormányzat | Mecseknádasd |
71. | Nyugati Városrész Közraktár utcai Sportóvodája | Pécs |
72. | Pécsi Vasutas Sportkör | Pécs |
73. | Aerobik és Szabadidős Egyesület | Dombóvár |
74. | ÉletHíd Segítőkutya Alapítvány | Szemely |
75. | Gyód Község Önkormányzata | Gyód |
76. | Kül-Tér Egyesület | Pellérd |
77. | Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem | Budapest |
78. | Mattolna Tehetségkutató Alapítvány | Decs |
79. | Mohács Térségi Óvoda | Mohács |
A közösségi szolgálat jogszabályi háttere
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendeleta nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- A 100/1997. (VI. 13.) Kormányrendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról
- 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról
- 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról
- 2005. évi LXXXVIII. törvénya közérdekű önkéntes tevékenységről
- 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
- Nemzeti Önkéntes Stratégia 2011-2020
- Civil törvény 2011. évi CLXXV. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról
A közösségi szolgálat tevékenységi körei
- egészségügyi,
- szociális és jótékonysági,
- oktatási,
- kulturális és közösségi,
- környezet- és természetvédelemi,
- polgári- és katasztrófavédelmi,
- közös sport és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, idős emberekkel
- az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset megelőzési területen folytatható tevékenység.
A közösségi szolgálat iskolán belüli szervezeti keretei
A diákok
- szabadon dönthetnek, mely tevékenység formájában és milyen ütemezésben (legkésőbb 12 évfolyam első félévének végére) teljesítik az 50 óra közösségi szolgálatot az iskola által felkínált lehetőségek közül választva,
- részt vesznek az előkészítő foglalkozáson (max. 5 óra),
- a közösségi szolgálat megkezdésekor jelentkezési lapot töltenek ki, melyet a szülő is aláír,
- a folytatott tevékenységéről, annak helyéről, időpontjáról, időtartamáról naplót vezetnek, amelyet minden alkalommal aláírattatnak/lepecsételtetnek a tevékenység helyszínén és az osztályfőnöknek adminisztrálás céljából átadnak,
- amikor teljesítették az 50 órát, naplójukat leadják a koordinátornak,
- tevékenységük során együttműködnek a koordinátorral.
A koordinátor
- előkészíti a külső szervezetekkel az együttműködési megállapodásokat,
- ellenőrzi az osztályfőnökök adminisztrációját,
- kapcsolatot tart a külső szervezetekkel,
- tájékoztatja a diákokat a közösségi szolgálat egyes területeiről, a választható lehetőségekről,
- segíti a diákokat abban, hogy az egyéniségüknek, érdeklődési körüknek leginkább megfelelő közösségi szolgálati helyeket megtalálják,
- a diákkal kitölteti a Jelentkezési lapot,
- ellenőrzik diákok naplójában rögzített tevékenységet, mely alkalmanként nem lehet több 3×60 percnél vagy iskolai szünetben 5×60 percnél,
- kapcsolatot tartanak a diákok osztályfőnökeivel, tájékoztatják őket a tanulók közösségi szolgálati tevékenységének előrehaladásáról, ill. arról, ha a diák a vállalt tevékenységet nem teljesíti.
Az osztályfőnökök
- tájékoztatják a tanév első szülői értekezletén a szülőket a közösségi szolgálat teljesítésének kereteiről és feltételeiről
- elvégzik a közösségi szolgálattal kapcsolatos adminisztrációt: rögzítik KRÉTA felületén, a törzslapon és év végén a tanuló bizonyítványában, hogy összesen hány órát teljesített a diák az adott időszakban